Вікові особливості дітей дошкільного віку

Вікові особливості дітей 3-річного віку
Досягнувши трирічного віку малюк багато в чому змінюється, інтенсивно розвивається. Внаслідок чого у дитини формується система власного «Я», з’являються власні потреби та інтереси. Малюк вчиться відокремлювати себе від дорослого, починає ставитися до себе як до самостійного «Я», тобто у нього з’являються початкові форми самосвідомості.
Усе це призводить до розвитку прагнення дитини хоча б у вузьких межах своїх можливостей діяти самостійно, без допомоги дорослих («Я сам»). Цей період психологи вважають критичним («криза трьох років»), оскільки дорослі зустрічаються з труднощами у взаєминах із дитиною.
«криза 3 років» характеризується такими симптомами.

1.   Негативізм — це не просто неслухняність або небажання виконувати вказівки дорослого, а прагнення все робити навпаки, усупереч проханням або вимогам старших. Дитина може не зробити щось тільки тому, що її про це попросили. Часто таке прагнення завдає шкоди й власним інтересам дитини. За яскравої форми негативізму дитина заперечує все, що говорить їй дорослий. Як тільки дорослий погоджується з нею, вона відразу змінює власну «думку» на протилежну. Дитина нібито випробовує в спілкуванні слово «ні», освоює багатий спектр людських відносин.

2.   Упертість — дитина наполягає на своєму не тому, що їй чогось дуже хочеться в цей момент, а тому, що вона це зажадала. Дитина ніби перевіряє, чи може вона щось вимагати та чи виконають цю вимогу.

Упертість варто відрізняти від наполегливості. Раніше дитина була під владою афектів, щохвилинних бажань і наполегливо цього домагалася, вона була нібито зачарована предметом і її до нього «тягло», а ступінь наполегливості виражався в силі, із якою дитина прагнула до предмета, у концентрації уваги на цьому предметі. Мотивом упертості є те, що дитина зв'язана тільки своїм первісним рішенням і нізащо не хоче від нього відступати.

3.   Норовливість — це центральний симптом для «кризи З років». Від негативізму норовливість відрізняється тим, що вона безособова. Негативізм завжди спрямований проти дорослого, який у цей момент спонукає дитину до тієї або іншої дії, а норовливість, у свою чергу, спрямована проти норм поведінки, установлених для дитини. Тут позначається «норовлива установка» стосовно всього способу життя, що склався до 3 років, до норм, які пропонуються, до іграшок, що цікавили колись.
Від звичайної недостатньої піддатливості дитини норовливість відрізняється тенденційністю. Дитина бунтує, її незадоволене, зухвале «Та ну!» виражає тенденцію в тому розумінні, що воно дійсно пройняте прихованим бунтом проти того, із чим дитина мала справу раніше.

4.   Свавілля — дитина все хоче робити сама, відмовляється від допомоги дорослих і домагається самостійності там, де їй ще не вистачає вмінь.

Три наступні симптоми мають другорядне значення.

5.   Протест-бунт — уся поведінка дитини набуває рис протесту, начебто дитина перебуває в стані війни з оточуючими, у постійному конфлікті з ними. Постійні дитячі сварки з батьками стають звичайним явищем.

6.   Знецінювання дитиною особистості близьких. Малюк може почати ображати матір або батька лайливими словами, які раніше ніколи не вживав. Він раптом різко змінює ставлення до своїх іграшок, замахується на них, начебто вони живі, відмовляється грати з ними. У його лексиконі з'являються слова й терміни, що позначають тільки негативне, і все це стосується речей, які самі по собі жодних неприємностей не завдають.

7.   Деспотизм або ревнощі. Цей двоїстий симптом проявляється в різних родинах по-різному. У родині з єдиною дитиною зустрічається прагнення малюка до деспотизму. У нього з'являється бажання виявити деспотичну владу стосовно оточуючих. Так, мати не повинна йти з дому, вона має сидіти в кімнаті, як дитина цього вимагає. Їй повинні дістати все, чого вона вимагає. Дитина намагається повернути той стан, який був у ранньому дитинстві, коли фактично виконувалися всі її бажання




3 роки – важлива дата в житті дитини і його батьків, а багато дитячі психологи і педіатри саме цей вік вважають перехідним між младенчеством і дитинством. Адже в 3 роки малюк вже цілком самостійний – він уміє розмовляти, орієнтований в повсякденному житті, може самостійно з’їсти їжу, вмитися і знайти собі заняття. Більшість батьків триліток не цілком чітко уявляють собі, що повинен вміти дитина в 3 роки, адже деякі діти в цьому віці вже читають, а інші ще з працею розмовляють. Звичайно ж, абсолютної норми розвитку немає і не може бути, але існує певний мінімум знань і навичок, якими повинен володіти кожен 3-х річна дитина.

1.  Розвиток мови. Дитина повторює за дорослими маленьки вірші, загадки, колискові, забавлянки. Називає предмети, дії.
2. Увага. Дитина сама знаходить парні предмети, вибирає з купи предметів потрібний предмет, знає основні кольори (червоний, білий, чорний, синій, жовтий, зелений)
3. Математика. Малюк вміє рахувати до трьох, знає основні геометричні фігури.
4. Мислення. Дитина вміє складати прості пазли, лото, конструктори, знаходить розбіжності на малюнках, знає основні ознаки предметів на картинках.
5. Моторика. Малюк малює лінії, крапки, кружечки, ліпить маленьки кулі, ковбаски з пластиліну, вміє різати ножицями папір.

6. Оточуючий світ. Знає назви тварин (3-5), дерев, квітів, птахів (2-3).

Немає коментарів:

Дописати коментар